Stress

Sikre tegn på stress kan være:

Kort lunte – dit humør har ændret sig. Du har intet overskud, du føler dig modløs og tager kritik mere nært. Nogen gange kommer du til at snerre af andre.

Dårlig søvn – du har problemer med at falde i søvn om aftenen selv om du er træt. Du vågner i løbet af natten og ligger og spekulerer og du føler dig ikke udhvilet om morgenen når du skal stå op.

Mangel på tid – du dropper pauserne i løbet af dagen så du kan nå alle dine gøremål. Måske spiser du noget hurtig/dårlig mad fordi du tænker at du ikke har tid til at lave noget sundt.

Mindre overblik – du har svært ved at koncentrere dig og huske ting. Det som tidligere har været så nemt for dig er du ved at miste overblikket over.

Social tilbagetrækning – Du har svært ved at føle glæde og din lyst til socialt samvær er faldet. Du vil helst bare være alene.

Det er vigtigt at du tager dig selv alvorligt. Din krop giver dig nogen tegn. LYT til den. Hvis du ikke lytter og får behandlet dine stress-symptomer i tide, så vil symptomerne kun vokse sig større og det ender med at dit system en dag lukker helt ned.

Hvad er stress?

Det er en tilstand – ikke en sygdom. Stress er et udmattelsessyndrom. Når man har et forhøjet niveau af hormonerne kortisol og adrenalin i kroppen over længere tid så trætter det kroppen, for derefter at udmatte den. Denne overbelastningstilstand opstår når ydre eller indre krav overstiger de ressourcer det enkelte menneske har, eller oplever at han/hun har.

Læge og kemiker Hans Selye beskriver stressprocessen i 3 faser:

1. Først håndterer kroppen det, som stresser og udskiller hormoner via binyrerne ud i blodet. Derefter normaliseres hormonniveauet.
2. Fortsætter kilden til stress, så opbygger kroppen en øget modstandskraft og tilpasser sig.
3. Bliver stress en kronisk tilstand, udmattes mennesket både i krop og sind, tilpasningen forsvinder- og man bliver syg.

I den metode jeg arbejder ud i fra tager jeg udgangspunkt i de tre følelsesregulerende systemer. Det er meget vigtigt at vi finder en god balance mellem de tre systemer.

De tre følelsesregulerende systemer

Modellen viser hvordan de forskellige dele af hjernen og hormonerne spiller sammen ifm. stress.

De tre områder eller ”systemer” i hjernen, skal arbejde sammen, hvis vores følelsesmæssige balance skal vedligeholdes.

Det røde system står for: frygt, angst og farer.
Det blå system står for: udfordringer og mål.
Det grønne system står for: omsorg og tilhørsforhold.

Et stressforløb ville være godt for dig…

Stress - efterårstilbud

  • Lille behandlingspakke 3.356 kr.

    1 stressscreening (90 min.), 3 sessioner (60 min.), 1 opfølgningssamtale (30 min.)
    Kan betales i 3 rater
    Normalpris: 4.475 kr.

  • Mellem behandlingspakke 4.698 kr.

    1 stressscreening (90 min.), 5 sessioner (60 min.), 1 opfølgningssamtale (30 min.)
    Kan betales i 4 rater
    Normalpris: 6.265 kr.

  • Stor behandlingspakke 6.712 kr.

    1 stressscreening (90 min.), 6 sessioner (60 min.), 1 opfølgningssamtale (30 min.), 2 indslusningssamtaler (60 min.) - En konkret indslusningsplan til dit arbejde
    Kan betales i 6 rater
    Normalpris: 8.950 kr.

Efterårstilbud er gældende t.o.m. 30. november 2021.

Forstå hvorfor din opvækst har så stor indflydelse på dit liv i dag

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag guiden “4 tegn på stress, du ikke ved stammer fra din barndom”

.

Navn:

E-mail:

Forstå hvorfor din opvækst har så stor indflydelse på dit liv i dag

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag guiden “4 tegn på stress, du ikke ved stammer fra din barndom”

.

Navn:

E-mail: